Følgende info fra SAS:
SAS er tilsluttet et elektronisk bagage eftersøgningssytem, som næsten alle flyselskaber i verden benytter.
I tilfælde af forsinket bagage vil følgende ske:
0-36 timer
- Oplysninger om bagagen bliver indtastet i eftersøgningssystemet.
- Inden for dette tidsrum bliver det meste bagage lokaliseret.
- NÃ¥r bagagen er ankommet til lufthavnen, kontakter vi Dem for at aftale levering.
- Passagerer, som bor udenfor vores leveringsradius, vil blive kontaktet af den nærmeste lufthavn, så levering kan aftales.
36-72 timer
- Hvis vi ikke har fundet bagagen indenfor dette tidsrum, kontakter vi Dem for at få yderligere information om bagagen.
- Det er meget vigtigt, at vi får oplyst alle detaljer om bagagen.
- Ud over denne søgning sender vi foresørgsler til alle relevante lufthavne.
72-120 timer
- Eftersøgning af bagagen vil fortsætte i 120 timer i alle relevante lufthavne.
- I dette tidsrum kontakter vi dem, når bagagen er lokaliseret, eller hvis vi har brug for Deres hjælp til at vurdere hvorvidt bagage, som foreslås af systemet, tilhører Dem.
>Over 120 timer
I de få tilfælde, hvor det ikke lykkes at finde bagagen inden for 120 timer, overtager det centrale bagagekontor for det respektive flyselskab eftersøgningen.
- Vi bliver informeret, så snart bagagen er lokaliseret, og De får så besked.
Find mere information på:
www.sas.dk
SAS WorldTracer
Â
Følgende info fra RyanAir:
Anmeldelse af beskadiget bagage
Tab, forsinkelse eller skade på indtjekket bagage skal rapporteres i din ankomstlufthavn.
Du vil få udleveret en PIR-rapport (Property Irregularity Report) ved ankomstskranken. Du kan derefter bruge PIR-referencen til at kontrollere, om der er nogen opdateringer på sporingen af din bagage.
Følg din baggage: https://mybag.aero/baggage/#/ryanair/en-gb/main-menu
Kravsprocedure
Når et krav er blevet fremsat, skal du være opmærksom på følgende:
Du vil blive bedt om kopier af kvitteringer for beskadige/forsinkede eller bortkomne genstande. Beskadigede genstande og de originale kvitteringer skal gemmes, indtil anmeldelsen er færdigbehandlet.
En kvittering for en erstatningstaske i stedet for en kvittering for den originalt beskadigede taske kan ikke godtages.
Indsend et krav: https://baggageclaims.ryanair.com/?lg=DA
Behandlingstider for krav
Anmeldelser af beskadiget og forsinket bagage vil blive behandlet inden for 15 arbejdsdage efter modtagelse.
Anmeldelser af bortkommet bagage vil blive behandlet inden for 28 arbejdsdage efter modtagelse (når bagagesporingsprocessen er færdig).
Vi vil svare vha. post-/e-mailadressen, der oplyses i anmeldelsesformularen.
Find mere information på:
 https://help.ryanair.com/hc/da
Â